UWAGA: PREZENTOWANE TREŚCI NIE SĄ PORADĄ PRAWNĄ, NIE STANOWIĄ TAKŻE WYKŁADNI LUB INTERPRETACJI PRAWA !

Budynki gospodarcze, garaże i altany na zgłoszenie – jakie są ograniczenia

Dodał: Marecki/2015-08-17/Tagi: budowa, zgłoszenie robót budowlanych, budynek gospodarczy na zgłoszenie, altana na zgłoszenie, ganek, altana, budynek gospodarczy, garaż,

Budowanie niewielkich obiektów budowlanych na zgłoszenie, to bardzo fajna idea, która jako hasło całkiem nieźle brzmi. Budowanie na zgłoszenie z jednej strony wydaje się jakieś takie łatwe i dla każdego, jak takie coś, co każdy może i potrafi zrobić (jak np. pierogi albo placek z jabłkami), jednak rzeczywistość jest nieco bardziej skomplikowana. Pierwsze ograniczenie wypływa już z treści samych przepisów art. 29 Prawa budowlanego, który mówi dokładnie ile i jakiej wielkości budynków gospodarczych lub garaży albo altan i na jakiej działce możemy wybudować na zgłoszenie. To jest pierwsze ograniczenie, ale nie jedyne. W rzeczywistości ograniczeń jest o wiele więcej. Budując budynek gospodarczy na zgłoszenie trzeba się liczyć z wymogami zawartymi np. w obowiązującym rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dla przykładu trzeba się stosować do wymogów odnośnie odległości od granicy działki – warunki techniczne mówią w tym przypadku ogólnie o budynkach, nie robiąc różnicy między tymi na zgłoszenie i na pozwolenie na budowę. Inna rzecz, to zgodność z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. To, że Prawo budowlane w jakimś artykule pozwala coś wybudować nie oznacza jeszcze, że jest to jedyne i ostateczne kryterium. Plan miejscowy może bowiem nie tylko narzucać kształt i materiały, z jakich będzie wykonany nasz budynek gospodarczy lub garaż, ale może również ograniczać ilość tego typu obiektów np. na terenach zabudowy jednorodzinnej. Dlatego właśnie warto zapoznać się z planem, jeżeli taki jest na terenie, na którym planowana jest inwestycja. Inna sprawa, to decyzja o warunkach zabudowy. Przy obiektach nie wymagających pozwolenia na budowę decyzja ta jest traktowana jak zbędna i w zasadzie nie ma się co dziwić, bo z jakiej racji urząd ma tracić czas i pieniądze na przygotowanie takiej decyzji dla jakiegoś „bzdetu”. W Prawie budowlanym napisane jest wyraźnie, że decyzję o warunkach zabudowy należy dołączyć do wniosku o pozwolenie na budowę, ale nie ma mowy o konieczności jej załączania przy dokonywaniu zgłoszenia, zatem do zgłoszenia nie jest potrzebna. I to jest kolejna, jedna z co najmniej kilku, wielkich zagadek Prawa budowlanego. Teoretycznie zatem, wobec braku zapisanego w ustawie obowiązku dołączania decyzji o warunkach zabudowy do zgłoszenia, nikt nie powinien takiej decyzji od inwestora dokonującego zgłoszenia żądać. Jednak w razie legalizacji samowoli budowlanej w oparciu o przepisy art. 49b ust. 2 Prawa budowlanego organ nadzoru budowlanego ma już prawo zażądać takiej decyzji w razie braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. To jak to wreszcie jest, czy obiekty budowane na zgłoszenie wymagają decyzji o warunkach zabudowy, czy nie? Prawda jest taka, że o tym, jaka budowa lub roboty budowlane wymagają uzyskania decyzji o warunkach zabudowy nie decyduje Prawo budowlane, tylko Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i tam według niektórych też nie jest to jednoznaczne i zdania są podzielone i jeden sąd swoje, a drugi swoje, a organy nadzoru budowlanego i administracji architektoniczno-budowlanej też swoje i przypuszczalnie tak samo urzędy wydające decyzje. Cóż, co zrobić... Moim zdaniem taka „skucha” w przepisach w tej materii wynika właśnie z przyczyn ekonomicznych i nie ma się co doszukiwać logiki w samych ustawach. Tak mi się przynajmniej wydaje, ale oczywiście mogę się mylić.

Na koniec jeszcze jedno. Można by się rozpisywać w tym temacie, ale już mi się nie chce, więc mam wisienkę na zwieńczenie posta. Chodzi mianowicie o nowy przepis art 29 ust. 4 Prawa budowlanego, który mówi, że pozwolenia na budowę wymagają roboty budowlane wykonywane przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków. Wychodzi zatem na to, że tam, gdzie całe miasto lub dzielnica wpisane są do rejestru zabytków, na każdy „duperel” trzeba będzie uzyskać decyzję konserwatora o pozwoleniu na wykonywanie prac przy zabytku i pozwolenie na budowę. Tyle...





Więcej postów w kategorii: Zgłoszenie robót budowlanych

Budowa niezgodna ze zgłoszeniem - czy warto?
Zgłoszenie robót budowlanych - 30 dni po nowemu
Budowa budynków gospodarczych wolnostojących na zgłoszenie
Rozpoczęcie robót budowlanych na zgłoszenie przed ustawowym terminem
Budujemy garaże na zgłoszenie – art. 29 ust.1 pkt 2 Prawa budowlanego
Dlaczego warto dokonać zgłoszenia robót budowlanych?
Kiedy można rozpocząć roboty budowlane po dokonaniu zgłoszenia?
Dodaj komentarz:





Szukaj wg haseł:

altanaaltana na zgłoszeniebez pozwolenia na budowębudowabudowa bez pozwolenia na budowębudowa domu jednorodzinnegobudowa garażu na zgłoszeniebudowa na zgłoszeniebudowa wiatybudynekbudynek gospodarczybudynek gospodarczy na zgłoszeniebudynek rekreacji indywidualnejbudynek wolno stojącydefinicjedociepleniedocieplenie budynkudokumentacjadokumentacja budowydom jednorodzinny bez pozwolenia na budowędom jednorodzinny na zgłoszeniedomek letniskowydziennik budowyganekganek na zgłoszeniegarażgaraż na zgłoszenieinstalacja elektrycznainstalacje - prawo budowlaneinstalacje sanitarneinstalacje w budynkuinwestoristotne odstępstwokierownik budowykontrole budowlaneksiążka obiektulegalizacja budynku jednorodzinnegolegalizacja samowoli budowlanejnadbudowanadzór budowlanynowe prawo budowlaneobiekt małej architekturyobiekt niezwiązany trwale z gruntemodbudowaogrodzenieogrodzenie bez zgłoszeniaopłata legalizacyjnapostępowanie naprawczepozwolenie na budowępozwolenie na użytkowanieprawo budowlaneprawo budowlane 1974prawo budowlane 2017projekt budowlanyprojekt zamiennyprzebudowaremontrozbudowarozpoczęcie budowyrozpoczęcie robót budowlanychrozłożenie na raty opłaty legalizacyjnejsamowola budowlanastan techniczny budynkustara samowola budowlanastare prawo budowlanestare przepisy budowlaneterminytymczasowy obiekt budowlanyumorzenie opłaty legalizacyjnejwiatawiata bez pozwolenia na budowęwstrzymanie robót budowlanychwysokość opłaty legalizacyjnejwłaściciel obiektu budowlanegozakończenie budowyzakończenie robót budowlanychzgłoszenie robót budowlanychzmiany w prawie budowlanymświadectwo charakterystyki energetycznej